Strategier om det inte alltid går som du tänkt
Jag fortsätter lite på temat från förra blogginlägget Bokar du eller blir du bokad? och undrar om du någon gång har varit med om att saker och ting inte riktigt blev som du planerat?
Att du kanske hade en väldigt fin plan för hur allt skulle flyta på och så hände något oförutsett? De flesta jag känner inklusive mig själv skulle nog skriva under på detta direkt.
Det intressanta är att även om vi kan titta bakåt och se att det här händer hela tiden så har vi en tendens att underskatta framtidens oförutsedda händelser och distraktioner som kommer att dyka upp.
Vi planerar att utföra viktiga uppgifter nära inpå deadline, vi bokar saker vi ska göra i kalendern utifrån tron att allt kommer att funka galant och inga distraktioner eller oförutsedda händelser kommer att inträffa.
Har det även hänt att du planerat in en halv- eller heldag för att jobba med något fokuskrävande i tron om att du på något magiskt sätt plötsligt ska få vara ostörd och dessutom själv orka hålla fokus och energinivån uppe hela tiden?
Gick det som du tänkt? Om ja så grattis! om nej så läs vidare...
OK, om det här nu uppenbarligen inte är optimalt, hur bör vi då göra istället?
Jo, det handlar om att så ofta som möjligt ta höjd för att saker och ting kanske inte går helt smärtfritt.
Att tidigarelägga dina egna deadlines för att få lite andrum inför en riktig "ristad i sten"- deadline i form av t ex inlämning av offert, ett viktigt möte, en presentation osv.
Att även lämna lite luft i kalendern med jämna mellanrum för att komma ikapp ifall en dag eller i värsta fall alla dagar under en hel vecka faller som dominobrickor.
Att lämna luft kan innebära att du har en egen "kod" för att blocka tid i kalendern så att det luftiga inte äts upp av andra som helt plötsligt hittar lediga luckor i din kalender.
Att istället för att boka in en heldag då underverk ska ske kanske dela upp på 3-4 tillfällen à två timmar. Gärna tidigt på morgonen och helst någon annanstans än mitt i kontorslandskapet.
Jag vet att många känner att de inte har någon kontroll över sin tid och att det är andra som styr. Men jag vet också utifrån att ha jobbat med tusentals personer i olika roller och positioner i alla möjliga typer av verksamheter att det oftast, trots att man inte tror det, faktiskt finns en del att styra över själva om vi bara bestämmer oss för att göra det.
Så fortsätt att jobba med din planering men se också till
att ta höjd för att livet och mycket annat har en förmåga att gång på gång
komma emellan.
Bestäm dig för att ta ett litet steg i taget i riktning mot känslan av kontroll över din kalender, din tid och ditt liv!